Barcelona dag 4

Regencia Colon Hotel

Så här ser vårt hotell ut. Tänkte visa det så att ni alla ser. Ett riktigt mysigt hotell som jag skrivit tidigare. Dock lite lyhört. Men det är bara charmigt. Första dagen trodde jag att dom duschade i vårt badrum men det var vår granne som tappade upp ett bad. Så vi beställde in något att dricka. Efter lite om och men så kom så drickan + en massa snacks. Vi drick upp det vi beställt och gick vidare i jakten på tapas.

Rundtursbussen

I dag skulle vi ta oss en busstur ner till hamnen för att spana in läget. Men innan dess skulle vi kika lite på OS-byn. På väg dit passerade vi Sagrada Família (katalanska: Heliga Familjen) som är en mycket stor kyrka som ritades av arkitekten Antoni Gaudí.

Sagrada familia

La sagrada familia började byggas 1882 men är fortfarande långt ifrån klar. Bland annat återstår byggandet av det centrala kyrktornet (170 meter högt). År 2010 fanns det planer på att färdigställa kyrkan till år 2026, till 100-årsminnet av Gaudís död, men tidsplanen är omdiskuterad. Inträdesavgifterna (18 miljoner euro år 2009) är idag de enda medel som bekostar det fortsatta bygget av La sagrada familia, som ägs av en privat stiftelse. Det var riktigt kul att se denna på riktigt. Kön för att komma in i själva kyrkan var lååååång. Här ligger Ullared i lä. Men att bara få se den var mäktigt, kyrkan alltså.

Efter stund bussåkande kom vi så till OS byn. För er som inte vet så vart Barcelona värd för dom olympiska sommarspelen 1992.

OS-Byn

IOK-presidenten Juan Antonio Samaranchs hemstad Barcelona valdes ut i konkurrens av Paris, Belgrad, Amsterdam, Brisbane och Birmingham. Det var meningen att Freddie Mercury skulle sjunga sin låt Barcelona med Montserrat Caballé, men han dog året innan i AIDS. Den handikappade bågskytten Antonio Rebollo tände den Olympiska Elden genom att skjuta en brinnande pil i eldskålen.

Arenan i OS-Byn
Eldskålen i OS Byn

Själv eldskålen var inte alls stor. Den påminde mer om en mindre wokpanna från ICA.
Inte alls så stor och pampig som man skulle kunna tro.

På bussen igen som rullar vidare genom Barcelona. Bra väder även denna dagen. Varmt och mycket sol. Gissar på att det är uppåt 25 plusgrader i solen. Det inte helt fel om man säger så. Snart så stannar bussen till nere vid hamnområdet.
Där blev det lite shopping i en stor galleria som finns där. Många trevliga butiker.

Shopping

Mycket rebajas i butikerna. Sånt gillar vi :)

När vi shoppat klart gick vi ut och kikade på dom stora lyxbåtarna som fanns där. Många miljoner som låg i hamnen där.

Hamnen i Barcelona

Vi bestämde oss för att äta lite lunch i hamnen. Det blev lite blandad mat för oss idag. Vissa åt svärdfisk, andra läckerheter från havet, pizza och Paella. Jag som är lite känslig för skaldjur högg in på en pizza. Den smakade gott i solskenet.

Paella

På bilden ovan ser ni rätten paella. Det är en typisk spansk maträtt som numera är spridd till många länder. Rätten har fått sitt namn av kärlet den tillagas i ett stort stekkärl. Den kan innehåller en blandning av kött och råvaror från land och hav: fisk, blåmusslor, kräftor och snäckor. Detta serveras med ris lite paprika, lök, vitlök, tomat, saffran, olivolja och garrofó (stora vita bönor).

Shopping

När vi alla njutit klart av den goda maten tog vi en promenad inmot city igen för att kika lite i affärer. Själv skulle jag göra några inköp till familjen. Mamma skulle få en lila scarf och pappa något drickbart. Brorsan hade jag redan köpt en present åt. En vimpel med FC Barcelona.

Folk på gatorna

I dag var det sista kvällen i Barcelona . Vi hade bestämt oss för att käka Tapas på någon trevlig restaurang. Det är ju något man måste göra när man är i Spanien. Tapas är ett samlingsnamn för smårätter som härrör från just Spanien, men har influenser från hela Medelhavet.
Men vi tar lilla rundan från början i lite bilder.

Babia Barcelona

Började med att besöka vår vän nära hotellet. Babia som var en riktigt mysig lite pub som även serverade mat. Där var det fullknökat varje kväll när gick förbi. Trångt med hjärtligt. Lite engelskt stuk på stället där specialitén verkade vara fatöl.

Stoke

Sen bar det av till ett ställe som en ”inkastare” delade ut flyers för. Det lät lockade så vi begav oss dit. STOKE var kanske inte var det bästa stället men det funkade. Då vi var ett stort sällskap så tänkte vi ta övervåningen i beredskap. Men när vi kom upp och såg den ”porriga” belysningen och dom skumma röda höga skinnsofforna som mer likande britsar gick vi ner igen. Fick då informationen om att köket hade stängt men att det gick bra att ta sig något att dricka.

Liten gränd i Barcelona

Så här kan det se ut i gränderna i Barcelona. Det fans många små butiker, cafeer och restauranger inne i gränderna med. Vi travade runt lite innan vi fann vår vän Victor. Jag antar att han hette så. Eller i alla fall så heter restaurangen så. El Cafe D’en Victor. Där åt vi tapas i mängder och målde allmänt gött när vi nöjd av vår sista utekväll i Barcelona.

El Cafe D'en Victor

Jag tog ingen bild på stället i kvällsljus så det får bli en bild i dagsljus. Det fungerar ju lika bra det. Kom ju nyss på att vi käkade frukost här om dagen på just Victors.

Jag på hotellrummet

Efter att vi ätit klart och njutit av god mat och dryck hos El Cafe D’en Victor drog vi oss så sakteliga tillbaka till hotellet för lite god nattsömn.

Publicerad: 2012-03-03 20:38:49

Barcelona Dag 3

3 mar

Vaknade idag av ljudet av sopgubbarnas skramlande klockan fyra morgonen. Visst är det underbart? Somnade om och vaknade runt halv åtta. Steg upp och tog en dusch.

Frukost på en uteservering

Som en ny människa bar det av till ett café där vi skulle köpa frukost. Tog frukost på ett café som jag inte minns namnet på. Ja tänk att man inte lägger dessa namn på hjärnan. Men det var en av dom bästa frukostar jag ätit på länge. Deras osttoast var magnifik. Ett 5-poängshak. Hade dagen innan köpt lite vykort som jag tänkt skicka. Men dessa råkade jag kasta bort i samma påse som frukosten låg i

Utsikt från Parc Guell

Idag stod besök på bland annat Parc guell och Camp Nou på programmet. Spännande som bara den.Vi hade på hotellet köpt en 2-dagars bussbiljett för de rundtursbussar som går runt i Barcelona. Detta visade sig vara mycket smidigt då det bara var att hoppa på och av bussen efter rundturens hållplatser.

Upp mot Parc Guell

Första stoppet blev vid Parc Güell. Det var en lång väg dit upp från busshållplatsen. Men det var det värt. Detta är som en park ritad och konstruerad av Antoni Gaudí tillsammans med hans assistent Josep Maria Jujol under åren 1900-1914. Parken som egentligen inte är en park utan ett misslyckat byggprojekt är väldigt stor och saknar motstycke med sina naturliga former, spiralformade torn, trappor och jättelika ödlor. Dessutom är mycket i parken fyllt med mosaik. Det var ett mycket fin park och när man kom högt upp fick man en vidunderlig utsikt över Barcelona.

Parc Guell

Efter detta skulle vi resa vidare mot Camp Nou. Om det nu skulle finnas någon icke sportintresserad kan jag säga att detta är fotbollsstadion i Barcelona som ägs av idrottsklubben FC Barcelona.

Entrébiljetten

Stadion är den största i Europa och används förutom till fotbollsmatcher även till konserter. Den mäter 250 gånger 220 meter och är 48 meter hög. Arenan Camp Nou öppnade 1957 och då kunde stadion ta emot 93 053 åskådare. Inför fotbolls-VM 1982 byggdes stadion dock ut med 22 150 åskådarplatser vilket höjde kapaciteten till lite över 115 000 åskådare (officiellt) varav 85 000 sittplatser. Det är lite skillnad mot de arenor vi har här i lilla Kristinehamn.

Del av Camp Nou

Riktigt mäktigt var det att vandra ut genom spelargången och höra det enorma jubel av fullsatta läktare. Man hade nämligen gjort ljudupptagningar från en match som man spelade upp.

Svenskar som spelat i FC Barceloa

Efter besökte på Camp Nou bar det av med bussen in till city för att få lite mat i magen. Vi gick på hårdrockscafét som Erik sa, mer känt som Har Rock Café. Här blev det mat i stora lass.

Hard Rock Café Barcelona

Jag beställde in någon rätt med bestod av ½ grillad kyckling, något annat gott kött samt revbensspjäll samt en massa pommes och sås. Gissa om man blev mätt? Det var ju mat till ett helt kompani.

Maten på Hard Rock Café

Mätta och belåtna lämnade vi Hard Rock och begav oss ut på stan för lite shopping. Vissa gick till hotellet för att vila. Shoppingutbudet i Barcelona är stort. Många trevliga butiker finns det. I dom små gränderna finns det massor av små butiker av allehanda slag. Det blev en hel del besök i klädaffärer. Det fanns en hel del snyggt att kika på.

Då vi i dag åt en sen lunch så bestämde vi oss för att droppa middagen. Ett klokt beslut tycker jag. Men vi gick ändå ut en sväng på stan senare på kvällen för att se vad Barcelonas kvälls och nattliv har att erbjuda. Det blev en mycket trevlig kväll.

Mycket folk var det på gatorna

Barcelona Dag 2

3 mar

Vaknade strax innan väckarklockan (mobilen). Hade tid på oss så ja drog mig lite i sängen innan jag hoppade upp och duschade. Käkade frukost på ett café som jag inte minns namnet på. Men det var helt okay mackor och gott te.

Mässhallen

Sedan begav vi oss vidare mot dagens stora mål. Mässan Fespa 2012.
En gigantisk mässa för skylt, tryck, storformat och reklam. Över 450 utställare. Snacka om stor mässa. Och vilka maskiner och prylar det fanns. Så en massa intressanta saker på mässan. Mer ingående var det var avslöjar jag inte här. Men häftigt var det i alla fall.

Vi tog en lunchpaus kring halv ett och begav oss till en galleria i närheten av mässhallen. Det blev en pasta carbonara. Den satte fint i värmen tillsammans med en stort glas med fanta lemon.
Värmen ja. Det var idag ungefär 25 grader varmt i värmen. Vilka kontraster mot gårdagens snöblask i Sverige.

Hela gänget samlat för Mässan

Efter lunchen begav vi oss tillbaka till mässan som vi var kvar på tills ungefär stängningsdags. Nöjda och glada tog vissa av oss taxi tillbaka till hotellet. Och detta var en taxiresa som jag nog aldrig kommer glömma. På med säkerhetsbältena så kör vi. Taxichaffisen visste i alla fall vart gasen och tutan fanns. Det gällde att hålla i sig, för här gick det undan. Det var så man undrade om han stulit taxibilen. Bytte filer hej vilt. Men fram till hotellet kom vi i alla fall.

Taxibilar i Barcelona

Kvällen rundades av på en restaurang som jag i ärlighetens namn inte vet vad den hette. Men minns att jag åt en riktigt god burgare.

Barcelona Dag 1

Snart lyfter vi från Sweden
Dagen började med att vi samlades på jobbet för avfärd mot Nyköping och flygplatsen Stockholm/Skavsta. Vädret var rätt okay. Vi hade två bilar till hands. Vid gjorde ett stop på Max i sméstan på vägen dit. För er som inte vet så kan jag säga att det rör sig om den genomtrevliga staden Eskilstuna.

Vi anlände flygplatsen och checkade in på en gång. Sen tog vi det lite lugnt innan vi skulle
15:45 skulle vi lyfta från Sverige. Och det gick riktigt bra. Måste erkänna att det var riktigt kul att flyga igen. Sist jag flög var det till Grekland. Så detta var andra gången i mitt liv som jag flög. Det är riktigt fascinerade detta med flyg.

Landat i Spanien

Landade på Gerona flygplats strax innan 19.00 Fick vänta lite på transferbussen som skulle avgå 20.30
Landade en timme senare i Barcelona då vi tog oss till vårt hotell. Regencia Colon Hotel. En riktigt mysigt hotell. Dock lite lyhört. Men det är bara charmigt. När vi fått in alla prylar blev det middag på Bun bo vietnamese restaurant. Dom hade bra mat och trevlig service.