Stora Folkparkdansen 2014

15 okt

FREDAGEN

Stora Folkparksdansen 2014
I mitten av augusti var det dahs för årets stora dansbegivenhet för mig och broder. Stora Folkparksdansen 2014 stor för dörren. Denna festival som vi besökt sen starten för fem år sedan.

Banden som spelade i år på stora Folkparkdansen var följande. fredagen Streaplers och Claes Lövgrens, Expanders och Sannex. Lördagen bjöd på Elisas och Donnez, Casanovas och Blender. I år hade man alltså flyttat isär Streaplers och Donnez till varsina dagar. Sen hade man tagit bort Jannez och ersatt dom med Expanders. Likaså hade man plockat bort Flamingokvintetten på lördagen. Det är nog bra att man inte alltid på en dansfestival kör med samma band år efter år utan byter ut några samtidigt som man har några starka säkra återkommande kort.

Ingång till hotellet

I år hade vi redan i Mars bokat upp oss på hotellrum. Det gäller att vara ute i god tid. VVi sov på samma hotell som vi hade förra året med och några år tidigare med. Jag tror det är 3:e eller 4:e gången som vi bor på Hotell Aqua. Ett mysigt litet hotell med trevlig personal, fin service och trevlig frukostbuffé. Ett hotell jag absolut kan rekommendera om ni söker boende i Mariestad.

Vi startade vår resa från Kristinehamn strax efter klockan tre på eftermiddagen. Det var mycket trafik på vägarna nedåt så vi tog det väldigt lugnt. Man slutar aldrig att förvånas över hur en del kör bil. En del verkar bevisligen fått sitt körkort i ett cornflakespaket. Till slut kom vi fram till Mariestad utan några incidenter.

Banden packar upp

Vi checkade in på hotellet och tog oss sedan en snabbtur på stan innan vi sedan for bort till parken för att hälsa på banden som redan kommit och som var i full färd med att packa upp sina instrument. Vi hälsade glatt på Streaplers och Claes Lövgrens. Alltid lika trevligt att möta dessa band. Dom kompletterar varandra så bra. På jubileumsteatern som dansbanan vid vattnet kallas blev det ett kärt återseende i form av Jan-Åke Glavén i Expanders som vi inte mött på år och dar. Härligt att träffa dig igen och dina trevliga medmusikanter.

Efter att vi hälsar klart, snackat lite med bandet samt inspekterat ombygget så var det så dags att bege sig tillbaka till hotellet. På tal om ombyggnationen så kan jag berätta att man håller på att bygga om Karlsholme Folkets Park. Så just denna byggnad var lite provisorisk med presenningar och spånskivegolv. Några knorrade och gillade inte alls detta. Men man får se det positiva att vi till nästa år får dansa på ett av Sveriges finaste dansgolv i en av Sveriges finaste parker. Vi visste ju som sagt redan innan att stora folkparksteatern var under renovering eftersom vi sett bilder på Stora Folkparksdansen hemsida. så vi bröder var i alla fall införstådda med att det skulle se ut lite som en byggarbetsplats.

Ingång till hotellet

På hotellet igen tog vi oss en liten powernap innan det var så dags att göra oss snygga för kvällens danskväll. Hade dagen till ära inhandlat lite nya kläder. Och det passade perfekt. Satt som en smäck. Ibland kan det ju bli lite tokigt när man beställer via internet.

Kö för att komma in i parken

Kvart i åtta stövlade vi ut från hotellet och bort mot parken. Fördelen med detta hotell är att det ligger på gångavstånd till folkparken. Det gör ju i och för sig de flesta hotell i Mariestad. Men det är skönt att slippa ta bilen. Då kunde man ju till och med brorsan ta sig en öl eller två medans jag tog cider.

Streaplers spelar på
Full bana från start

När vi närmade oss entrén var det fullt med dansglada människor och lång kö in till parken. Detta kunde ju bli en riktigt trevlig kväll. Inne på rotundan stod Claes Lövgrens redo på scenen att sparka igång festivalen. Andy bakom trummorna räknade in och golvet fylldes av dansglada människor som var danssugna. En halvtimme senare så klev grabbarna i Streaplers på scenen. Det blev mer fart direkt. Sedan turades Streaplers och Claes Lövgrens om under hela kvällen att spela 45 minuter var växelvis. Och som jag skrev tidigare så tycker jag att dessa två band kompletterar varandra enormt bra. Kan inte bli så mycket bättre. Detta var Claes Lövgrens första jobb efter en semester. En del band brukar vara lite ringrostiga men det var inget som märktes på lövgrensgrabbarna. Att Streaplers hållit i gång hela sommaren märktes inte heller. Sicken energi ”gubbarna” har. Det är just sådana här kvällar man lever på länge.

Självaste Claes Lövgren

Efter ett tag kände vi att ett miljöombyte var på sin plats. Vi knallade över till ”modernbanan”. Jan Åke i Expanders blev så lycklig över att se oss två bröder igen. Och säger bara en sak. Jäklar vad underbart Expanders spelade. Med ett sådant sväng och gött tryck i låtarna. Något av det bästa jag hört på mycket länge av ett modernband. Dom har verkligen hittat sin stil. Efter ett tag var det sedan dags att även här skifta band. Årets dansband på guldklavengalan, Sannex klev på scen. Bandets sångare Andreas Olsson hälsade alla välkomna till Mariestad och detta supertrevliga evenemang. Sannex är ett band jag verkligen gillar. Till skillnad från många andra modernband spelar dom mycket på svenska, och det gillar jag.

Expanders in action

Vi kände oss lite törstiga så vi tog oss en sväng till Café Holmen som ligger inom parkområdet. Även här var det underhållning. Dansbandstrubaduren Gunnar Wallmo från Hagfors bjöd på dansant musik. I år hade man en speciell entré hit vilket var bra. Det fanns folk som inte ville eller var intresserade av den övriga dansen och således betala full dansentré. Så att man en särskild entré var ett stort plus. Det var mycket folk här i år med jämfört med föregående år som han var här Broder beställde in en öl och jag en cider. Vi slog oss ner vid ett bort framför Thomas Deutgen som är programledare i Sveriges radio. Det blev en härlig stämning på holmen. Flera satt och sjöng med i låtarna och diggade med .

Trubaduren Gunnar Wallmon

Efter att ha lyssnat på Gunnar en lång stund återgick vi till dansen. Full fart var det inne i rotundan där Streaplers höll i gång. Jösses vilken disicilpin alla har när dom dansar. Det är en fröjd att bara stå och se alla dessa duktiga dansare från när och fjärran.
Kvällen började så sakteliga att lida mot sitt slut men likväl var det full rulle på de båda dansbanorna. Vi vandra över till Sannex och Expanders och tackade dem båda för en trevlig kväll. Jag tror aldrig jag haft så kul. Och vilken bra nonstop detta var. Här hade arrangörerna verkligen tänkt till.

Efter att vi tackat Jan-Åke Glavén i Expanders en extra gång och lovat att det inte skall dröja lika länge tills vi ses igen gick vi över till mogenbanan. Där var Strealers och Lövgrens var i full färd med att packa ihop sina instrument. Vi stannade kvar lite och pratade med dom. När alla instrument och prylar var inpackade i respektive bussar tackade vi dem en extra gång och önskade dem lycka till med morgondagens jobb. Streaplers skulle köra 30 mil rakt upp i dom värmländska skogarna medans Lövgrensbussen skulle rulla nästan det tredubbla ända upp till logen i Täfteå. Men vad gör man inte för att spela ”lite” dansmusik. Nu var det två nöjda bröder som vandrade tillbaka till hotellet i en ljumma sommarnatt Mariestad bjöd på.

Här följer lite mer bilder från fredagen:

Jan-Åke Glavén i Expabders
Micke i Sannex
Full fart på dansen till Sannex
Utsikt över Vänern och hamnen
Andreas i Sannex
Kjetil i Streaplers

LÖRDAGEN

Lördagen den 16 augusti står det i almanackan. Vi kliver upp för att äta en härlig hotellfrukost a´la Aqua. Mycket godsaker finns att tillgå. Efter en stadig frukost med frukostkoma deluxe var vi tvungna att ta oss en powernap på sissodär 10 minuter innan vi skulle ut och göra förmiddag i Mariestad. Vädret skulle inte bli så där jättebra idag hade dom lovat så det blev till att ta med sig jackan. Men vad fel dom hade. Efter ett tag ångrade jag att jag tog med mig jackan ut på stan. Vi vandrade runt och tog en hel del fina bilder i denna vackra vänerstad.

Jag i Mariestad

Nere vid hamnen stannade vi till och tog en glass, King glass så klart. Vad annars när man är i Mariestad? Smakade ljuvligt medans vi satt och tittare på båtar till måsarnas skrik.

När glassen var uppäten gick vi sedan genom de små gränderna upp mot torget där det skulle vankas ”Dansare på stan”. Vad var då detta? Jo det var en manifestation för dansen och hur kul man har när man dansar. Folket buggade runt på gatorna i Mariestads Centrum likt ett karnevalståg. Samling skedde på torget. Dj och samordnare var Göran Adamsson från ”Alltidans” i Mariestad Han var först i leden och spelade musiken från på en riktigt fräck grön flakbil.

Göran och Gunilla från Allt i Dans

Vi som stod på avstånd och såg det hela upplevde att dansparty av sällan skådat slag. Folk kom ut från sina lägenheter och stod på balkonger och kikade, affärsinnehavare kom ut från sina butiker för att beskåda det hela. Det hela blev en succé. Jag kunde inte drömma om först att det skulle bli så mycket folk som det blev. Fantastiskt kul att få vara med om detta. Nästa år hoppas vi på ännu ler och ännu längre danståg.

Chaffisen med sin snygga bil
Dansare på stan

När ”danståget” så kommit tillbaka till torget så var det så dags för superproffsiga Henric Sethsson att sparka i gång evenemanget ”Dansband på stan”. Detta har blivit en riktigt fin tradition som drar mycket folk till stora torget i Mariestad. Vad är då detta för evenemang? Jo det är så att några av dom medverkande banden som spelar på Strora Folkparksdansen ställer upp och bjussar på lite gratisunderhållning på torget i samarbete med Folkparkerna i Väst och handlarna i Mariestad.

Sannex visade upp sig på torget
Andreas i Sannex

Först ut på plan var Sannex och bjöd på Husvagnssemester. Det är en riktig härlig glädjespridare till låt. Åter igen så briljerade dom på scenen. När man ser Sannex agera så förstår jag gott varför dom blev ”Årets dansband 2014”.

Under dansband på stan har man även fått dit en gästartist. Förra året var det Lasse Sigfridsson som uppträdde på torget kompade av Elisas. I år var det en annan dansbandslegend man lyckats få dit. En man som tidigare varit sångare i Streaplers i 14 år. Det blev stort jubel när Ove Pilebo entrade scenen och bjöd på klassiker som ”Lady Banana” och ”Bugga” tillsammans med Casanovas. Härligt att se att Ove fortfarande är ”Still going strong”-

Jag och Ove Pilebo
Å Lady Banana. Ove sjunger Streaplersklassiker

När Ove klev av sceen var detr fdags för Donnez. Denna orkester bjöd på en show utan dess like. Vilken energi grabbarna har. Dom visade verkligen vart skåpet skall stå. Deras framträdande avslutades med att deras gitarrist Mikael Strömqvist bjöd på guitarrboogie spelandes med gitarren på ryggen. Inte illa må jag säga.

Donnez

Efter att Donnez klivit av scenen var det dags för hemmafavoriterna i Elisas. Dom sjöng om att ”Det ska va lätt”. Ni vet den där fartiga låten från deras kommande album som dom även framförde när dom besökte Allsång på Skansen. Elisa pressenterade även en gästartist. Tyvärr minns jag inte hennes namn. Men hon var med i kören Team Elisa i Körslaget. En duktig tjej med framtiden framför sig. Kanske en ny Elisa?

Elisa med en sångerska från Tea Elisa
Elisas

Ett av mina favoritband under denna festival är Blender som skulle bjuda på två låtar på torget. Favoritlåten ”Minnen från lyckliga dar” är en låt som Maria framför med känsliga och nerv. En riktig floorfiller. Efter deras framträdande skanderade publiken efter ett extranummer och så blev det. Härligt att fler än jag har god smak när det gäller dansband.

Maria i Blender spexar
Blender

En som också var på torget var Thomas Deutgen som var där för att spela in material till sitt program P4 Dans. Detta kan man höra på P4 dans egna hemsida.

Thomas Deutgen och Henrik Sethson har det kul

Avslutade hela evenemanget på stan var Casanovas med Henric Sethson som briljerade som vanligt tillsammans med sina medmusikanter. .

Henrik Sethson fick torget i gungning

Det är inte bara musik man bjuder på utan även tävlingar där man kan fina finfina kryssningar. I år liksom tidigare år knep broder och jag en varsin kryssningsbiljett i tävlingen.

Nöjda och glada uppfyllda av vinnarglädjen tog vi steg mot Stadshotellet där det bjöds på dansbandsgrillbuffé. Vi var riktigt hungriga efter en dag på stan och såg fram emot detta. Tyvärr blev det inte riktigt som vi tänkt oss. Hotellet verkade ha glömt bort sitt erbjudande lite. Eller rättare sagt så trodde dom inte att det skulle komma så mycket folk som det kom. Men efter lite väntan kom det kött. Kanske man skall vara lite mer förberedda till nästa år?

Här följer fler bilder från ”Dansband på stan”.

Dansare på torget
Ove Pilebo bjöd på klassiker
Thomas Deutgen och Mats Dahlberg
Dansare på stan
Casanovas in action på torget
Mats och Jimmy i Casanovas samspråkar
Elisa med en sångerska från Tea Elisa

Mätta och belåtna styrde vi sedan mot hotellet där vi tänkte vila upp oss inför kvällens danskväll. Idag var det Blender och Casanovas på jubileumsteatern som spelade tillsammans med Elisas och Donnez inne på rotundan. Ännu en kanonkväll väntade oss bröder.

Blender in action

Tillsnyggade vandrade vi mot parken där vi började med ett besök hos Blender: Lite mindre folk från start jämfört med gårdagen. Men det skulle komma mer folk visade sig. Efter att ha lyssnat några låtar strömmade fler dansare till. Blender är ett av mina favoritband inom genren moderna dansband. Maria Persson har en sådan utstrålning och personlig röst som man aldrig kan få nog utav. Har alla deras plattor här hemma i skivhyllan så detta är ett band jag verkligen gillar.

Fullpackat dansgolv när Elisas spelar upp

Inne i rotundan så var det full fart på Donnez och Elisas som rockar på som aldrig förr. Jag tror detta är en perfekt mix. Man har ju haft Streaplers och Donnez som nonstop. Två riktigt publikdragande band. Så jag tror man gjorde rätt i år som särade på dessa två band och lät dom spela en varsin dag. Även om det kändes lite konstigt att inte höra Flamingokvintetten. Men inget varar för evigt.

Elisa med gästartist
Simon och Micke från Donnez

Jag tror det kan vara bra att man på dansfestivaler byter ut lite band från år från år. Så att man alltid har något nytt att komma med samtidigt som har en stabil grund att stå på. Det tror jag är ett framgångsrecept. Och efter dessa år som man ju har kört denna festival tror jag man hittat sin form och växt in i kostymen. Jag tror inte man ska ge sig på att göra detta större än vad det är. Det enda planet man gärna får växa på är publikplanet. Det finns plats för många glada dansfötter på Karlsholme.

Donne med sitt dragspel
Maria och Erik i Blender

Vi tog oss även denna kväll ut på Holmen för att lyssna på dansbandstrubaduren Gunnar Wallmon. Slog oss ner med en öl respektive en cider och summerade denna festival. Kom till fram till att det åter igen varit en riktig lyckad helg med massor med trevligt folk som vi träffat och pratat med både dansare, musiker och arrangörer. Kom fram till att det finns en del trevliga parker som vi har att besöka nästa år. Arrangörerna för Stora Folkparksdansen har varit fantastiska med detta evenemang och gjort sitt yttersta för att alla dansare skall trivas.

Casanovas på scen
Henrik i Casanovas

Så kom då kvällens sista danser på respektive dansbanor. Donnez och Elisas tackade för sig och det gjorde även Blender och Casanovas. Men publiken ville tydligen inte gå hem. Så det var bara för banden att spela några extranummer.
Vi dröjde oss kvar i vanlig ordning och tackade av Blender och Casanovas. Fick oss en trevlig pratstund med Maria som avslöjade att bandet håller på att spela in en ny cd. Det ser vi fram emot.

Danspublik

Efter att vi även tackat av Mats Dahlberg som är bokningsnansvarig och lite ansvarig över hela festivalen gick vi nöja och glada åter till hotellet för lite sömn. Söndagen bjöd på hotellfrukost, en tur till Karlson Lågprisaffär innan vi styrde färden hemåt Värmland igen. Tack till alla inblandade för en enormt trevlig helg.

Här följer den drös med bilder från lördagen.