Stockholms Tunnelbana

SNABBFAKTA:
Invigningsår: 1950
Antal stationer: 100
Banlängd: 108 km
Högst belägna station: Fruängen 46,8 m över havet
Lägst belägna station: Kungsträdgården 29,3 m under havet
Längsta rulltrappa: Västra skogen 162 steg och lyfthöjd 33 m
Spårvidd: 1435 mm (normalspår)

HISTORIK OM TUNNELBANAN
Den första tunnelbanelinjen som togs i trafik i Stockholm var med spårvagn och som gick i en tunnel under Södermalm 1933, som man kallade Södertunneln. Det var först 1950 som man invigde de tyngre och mer moderna tunnelbanetågen.

Ett viktigt beslut som gällde tunnelbanan togs i Stockholms fullmäktige 1940 som ledde till en en påbörjad utbyggnad av ett tunnelbanenät. Det var ett djärvt beslut som togs och det fanns inga motsvarande uppdrag i hela Europa som motsvarade Stockholms tunnelbaneutbyggnad.

Det var ett gediget arbete som inleddes 1944. Flera projekt, som hade gigantiska proportioner, inleddes flera decennier efter att andra världskriget hade tagit slut. Tunnelbanan byggdes ut i takt med att nya bostadsområden växte fram. År 1950 så hade man premiären för den allra första tunnelbanelinjen som gick mellan Slussen och Hökarängen.

Gröna linjen
Den gröna linjen går från Hässelby strand i väster till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck i söder.

Röda linjen
Den röda linjen går från Mörby centrum och Ropsten i norr till Fruängen och Norsborg i sydväst.

Blåa linjen
Den blåa linjen är den kortaste linjen med mycket färre resenärer än gröna och röda linjen. Den går från Hjulsta och Akalla i nordväst till Kungsträdgården i city.


Foto Fredrik-Hjerling (Pressbild)


Foto Fredrik-Hjerling (Pressbild)


Foto Fredrik-Hjerling (Pressbild)


Foto Fredrik-Hjerling (Pressbild)


Foto Fredrik-Hjerling (Pressbild)