Kalmar och Öland

25 jul

Semestern i år gick till Kalmar och Öland. Jag har alltid varit lite nyfiken på denna ö. Eftersom vi från början räknade ut att det skulle bli svårt att få tag i boende på Öland satsade vi på Kalmar.

Resultatet blev en ganska ok stuga på Stensö Camping i Kalmar. Och nu förstår jag hur svår definierat det kan vara med sjöutsikt. Man hade utlovad detta både i broschyrer och internet. Sjöutsikten bestod av en vik som det var så mycket vass i så att man fick anstränga sig lite för att se vattnet. Kanske dags att uppdatera informationen om sjöutsikt kanske? Förutom uppbrända utemöbler och lite annat som var trasigt i stugan så var det väl rätt ok, Det dög i alla fall för ett antal nätter.

Vi planerade att dagen efter åka och ta en heldag på Öland och istället utforska Kalmar lite. Kalmar är ju vad jag har förstått en gammal stad. Vi såg bland annat Kalmar Slott som var fint. Sen tog vi en tur i stan där vi åt mat på en uteservering. I stadskärnan hade man bevarat mycket av det gamla vilket var kul att se. På kvällen tog vi oss en promenad ner till havet och kikade. Underbart att se solnedgången som uppenbarade sig på himlen. Det var en underbar kväll med varmt väder.

Dagen efter steg vi upp tidigt för att åka över till Öland. Vi hade från vänner hört att Öland skulle vara något speciellt och att det skulle vara nästan som att komma till en nytt land. Och visst stämde det. Öland, Borgholm och det runt omkring var jättefint. Underbar natur. Här fick kameran jobba flitigt.
Lunchen denna dag avnjöts på populära Strand Hotell. Denna dag hade tydligen getingarna bestämt samma sak. Det var en del getingar men som tur var inte kring vårat bord. Maten som i dag blev pasta smakade underbart. Efter maten blev det lite koll i affärer. Jag köpte några vykort och lite souvenirer med mig hem. Vi valde sedan att utforska ön lite och åkte runt med bilen för att se dess storslagna natur. Öland kan starkt rekommenderas till er som inte varit där.

Efter ett tag var det så dags att planera hemresan. Att åka samma väg vi kom var ju inte så roligt så vi tog vägen upp till Västervik där vi stannade för lite mat. Västervik är en mkt fin skärgårdskommun. Mysigt i hamnen och i stan. Sedan bar det hemåt via Linköping och Bergs slussar där vi tog en glass. Sent på kvällen var vi så hemma i Kristinehamn.