Semester del 3

1 aug

Dagen efter så besökte vi ett mycket trevligt motormuseum. Motorcykelmuseet är inrymt i den ca 1000 m2 stora Gallerian under livsmedelshallen ”Willys hemma” i centrala Ed. Här visas ca 150 st veteranmotorcyklar, mopeder och påhängsmotorer från ett flertal länder, ett 75-tal motorsågar, 50 båtmotorer, 300 radioapparater och ett dussin sköna gamla symaskiner med mera. Mycket sevärt med andra ord om man är intresserad av sådant.

När vi kom ut igen i det fria visade det sig att regnet ville tränga på så vi tog en rask promenad till bilen för att ta skydd. Sen öppnades hela himlen och det kom regn som aldrig förr. Jisses vad mycket blöta som kom ner. Efter det så började det så sakteliga spricka upp och solen arbetade sig fram genom molnen.

Då besökte vi turistbyrån med Hembygdsmuseet eller Karl XII stugan som den kallas, är idag Eds äldsta byggnad, uppförd på 1700-talet. Det inrymmer en mängd föremål som belyser Eds historia.

Innan det blev kväll hann vi med besök i en mycket gammal lanthandel som låg lite utanför ED och lite andra småställen. Något som är lite fräckt är att man har en Mosse Ranch där det finns tama älgar. Det ni, tycker jag är Lite fräckt faktiskt. Inte konstigt att detta drar till sig mycket tyska turister.

På eftermiddagen så passade vi på att besöka Lågprisvaruhuset Karlsson. Där köpte jag (som vanligt nästan) lite skivor och sen två pikétröjor.

Efter denna dag var vi både hungriga och lite trötta. Så vi tog tillfället i akt att vila lite på vandrar hemmet.

Då vi nästa dag skulle resa vidare mot andra nya mål gick vi och tackade för oss hos värdparet och önska dem lycka till med vandrarhemmet, Mackerian och skivinspelningen av nya plattan för Bagatelle. Meta avslöjade att det blir en instrumental saxplatta med lite annorlunda och spår på. Vad härligt med dansband som tänker annorlunda och inte spelar in klassiker som 511 andra band redan spelat in. Efter att ha hört delar av låtlistan kan det bli mycket bra.

På kvällen gick vi (efter hett tips från Meta och Gert) till Restaurang ED som skulle ha mycket bra mat. Med facit i hand man kan säga att dom kunde inte ha mer rätt än så. Jag vill ta tillfället i akt att än en gång tacka Meta och Gert för alla tips på sevärdheter och annat i Dals-ED med omnejd.

På väg till den centralt belägna restaurangen så bedårades det en vidunderlig utsikt. Ska man beskriva den så liknade det ett norskt fjordlandskap. Jag har för mig det heter Skansen vandringsleden som finns där.

Hur som helst var det en fin utsikt och man stod bara och njöt av utsikten. Njuta fick vi även göra på restaurangen efteråt. En underbart fantastisk plankstek med tillhörande cider intogs på restaurang ED. Kan det bli bättre? Nä jag tror inte det.