Semester del 4

1 aug

Ny dag och nu har kung bore tagit bort regnet och ersatt det med strålande solsken, varmt och härligt med högsommarvärme. Vi bestämde färdrutt ut mot kusten och Grebbestad. Där intogs morgonfika med kaffe, dricka och tillhörande muffins.

Det var fantastiskt att gå där och andas in havsluften. Man blev nästan som en ny människa och fick massor med skön inspiration till lite av varje. Vi gick upp på ett berg för att se ut över Grebbestad. Jisses vad mysigt det såg ut med den pittoreska bebyggelsen och dessa vita och röda hus om vart annat. Skulle faktiskt tänka mig att kanske bo där nere. Men då kanske man blir mätt på vyerna av fiskebodar, ljudet av vågskvalp och trutar.

Lite shopping inledde dagen i form av några böcker med fina skärgårdsböcker som man kan ta fram i höstmörkret och minnas tillbaka på denna trevliga semester. Att bara gå där och andas in havsluften är gott nog.

Vi fick syn på en affisch som skvallrade om Tanumsdagen med massor av motor och veteranfordon, så vi styrde kosan dit. På denna dag samlades både kändisar och icke kändisar i Tanumshede. Och förutom att jag var där kunde man skymta Bert Karlsson, Pippi Långstrump och sångaren Kjell Fredriksson. Den sistnämnde sjöng en hel del dansvänliga toner från sina utgivna skivor. Gillar du trallvänliga danslåtar och underhållningsmusik så rekommenderas Kjells skivor. Det var mycket folk ute på gatorna som ville ta del av bland annat MC-paraden med över 160 förare.

När vi kände oss klara med Tanumshede så for vi vidare norrut mot Strömstad för matintag. I Strömstad är det så bra att man har stora parkeringsplatser i utkanterna av staden och sen körs det med ”parkeringsbussar” som tar folket in till stan. Detta är hur smidigt som helst.

Denna dag blev det en lunchbuffé p å restaurang Matbolaget som du finner på Oslovägen 44 i Strömstad. Ännu ett ställe som jag rekommenderar. Har under hela semestern haft turen att finna riktigt bra matställen. Man kanske på hemsidan får göra en guide med riktigt bra matställen som man käkat på.

Samma helg i strömstad befanns sig dansbandet Nordinz, och vi skämtade lite om att tänk om vi skulle stöta på detta band. Och vilka tror ni vi mötte när v gick på strandpromenaden? Jo där livs levande kom dom gåendes; Kalle Örtlund, Christer Gryth och Göran Nordin från redan nämnda orkester. Dom hade spelning på vackra Hotell Laholmen denna helg och gjorde stan (o)säker. Det blev lite samspråk med dem och det bestämdes att vi eventuellt dyker upp den 22 augusti då dom spelar i Degerforsparken efter Vulkanmarken. Är ni andra sugna på detta band är det bara att dyka upp då 22/8. Speltiden är 20-24.

Vi fortsatte vår promenad längs kajen och såg massor med båtar och andra trevligheter. Det märks att man lever på turistnäringen här i Strömstad och på västkusten i stort. Det finns massor med diverse ”supermarkets” och liknande. Man kan ju fråga sig lite vad alla dessa näringsidkare jobbar med vintertid? Det skulle vara skoj att besöka dessa turistorter vintertid för att se hur så pass livligt det är där då. Det blev även en glass i solskenet i form av Solero berry berry.

Denna dag var en dag med sol och värme, och det märktes. Hela Strömstad var som en sillburk. Det var folk överallt på gator, torg, uteserveringar och i butiker av olika nationaliteter som det alltid är i Strömstad. Tyvärr räckte inte tiden till för övernattning här så vi hade sedan länge bestämt oss för att resa hem på kvällen. Vi hade planerat en färdväg via Norge hem.

Sagt och gjort så styrde vi kosan norr ut mot Svinesund. Nu kom vi på den nya vägen vilket gjorde att vi fick betala. Tyvärr strulade det i betalstationen. Antagligen för att betalkortet vändes fel. En norrman som jobbade där kom ut för att hjälpa oss sa lite vresigt att det står ju hur man ska göra, och dessutom på svensk. Han drog kortet och bommen gick upp. Sen log han och önskade oss fortsatt trevlig resa.

Sedan kom det som var mindre roligt, En lååååång bilkö. Det verkade som om norska tullen fått order om att kolla varenda bil. För nu gick det i snigelfart framåt. Men det var bara att ”gilla läget” och se framåt. Efter en halvtimme var vi framme och kunde lugnt och säkert kryssa förbi polisen som till syntes verkade leta efter något. Man får hoppas som hittat det som dom letade efter.

På små kringelkrokiga vägar bar det i väg och vi kom till slut in i Sverige där vi skulle ta en båttur. Sund-Jarenleden är en färjelinje som går över Stora Le i Nössemark i Dalsland. Sträckan är 1 km och överfarten tar knappa 10 minuter. Genom färjeleden förkortas sträckan mellan Bengtsfors och Halden i Norge med mer än 2 mil vilket kanske inte är så där våldsamt mycket men ändå.

När vi kom till Bengtsfors så kom hungern tillbaka och vi bestämde oss sätta kurs mot Åmål för mat. Flera restauranger låg på samma gata, men valet föll till slut på den med det snitsiga namnet kontoret bar & restaurang. Resultatet här blir otroooligt bra mat och mycket trevlig service. Ett rikigt höjarställe med mycket trevlig personal. Garanterat ett ställe som jag i alla fall återkommer till om jag besöker Åmål igen. Maten smakade underbart. Det med en fin avslutning på semestern detta. Tack till den trevliga personalen. Efter maten rullade vi hemåt igen mätta och belåtna och fulla med intryck efter mycket trevliga dagar.