Dansfest i Jössefors Folkets Hus

14 apr
Dansfest i Jössefors Folkets Hus
Dansfest i Jössefors Folkets Hus. Tack till Perry band får lån av affischen

Stor dansfest blir det i Jössefors Folkets Hus när Znits och Perry Band spelar upp till dans. Detta kommer bli perfekt kväll med en härlig mix på låtar. Detta är två genomtrevliga band som känner varandra mycket väl. Liselotte Sivertsen Carlson i Perry band har bland annat designat skivomslag och affischer till Znits. Så missa inte denna fantastiska nonstopdans. Dagen innan spelar Znits i Norge hos Dagfinns Dancing på Grorud. Tänk vad härligt med bokare som planerar rätt för sina orkestrar.

För att återgå till en aktuella kvälle så kommer man inte att annonsera någonstans utan enbart sprida via sociala medier och A3-affischer på lämpliga ställen. Så kom igen nu! Se till att det här blir en kanonkväll!
P.S. Ingen orkester begär något gage utan vi delar eventuella intäkter broderligt med FH.


Publicerad: 2015-04-14 23:09:03

Råglannaparken – En park med historia och tradition

14 apr

raglannaprken

En gäng människor från byggden for ner till Torestorp utanför Borås. Där fanns en stor nybyggd rund dansbana under tak. En sådan skulle man bygga i Råglanna. FIK köpte den gamla dansbanan av Byggnadsföreningen och rev ned alltsammans samt tecknade långstidsavtal med markägarna på Stenkullen. Första spadtaget togs på påskafton 1958 till parken. Allt skulle vara klart till pingst samma år. Med gemensamma krafter ordnade man detta.

Allt blev färdigt bara någon timma före vi öppnade portarna. Man hade lyckats få tag på en av Europas populäraste orkestrar, nämligen Jonny Campells orkester från Köpenhamn. Det blev en härlig premiär med 2 721 personer som löste entrébiljett, som då kostade 3 kronor. Festligheterna varade i dagarna tre. Varje kväll hade orkestern ett bejublat scenprogram. Totalt kom över 5 000 personer till parken denna pingsthelg. Vilken fin start den nya Råglannaparken fick.

rockolga

Året efter på pingstafton blev det ett nytt publikrekord med 2 734 som ville se och höra dåtidens stora idol, nämligen ”Rock-Olga”.
Men det höll på att gå galet då hon inte hittade till parken. Arrangörerna fick skicka ut en bil och leta efter henne (på den tiden fanns inga mobiltelefoner). Men sent om sider fick man tag på henne och det blev en riktigt minnesvärd kväll med mycket publik.

Onsdagen den 14 maj 1980 sattes ett nytt publikrekord i parken. Det var Sveriges populäraste orkester Vikingarna som spelade upp till dans som då lockade 3 301 personer. Vikingarna. spelade i parken tretton år i följd 1978-1990. Flamingokvintetten är det band som har rekordet i antal spelningar i parken. Dom har spelat där 34 gånger. Loffes spelade där där 32 gånger, Drifters 31 och Cool Candys 30 gånger. Andra orkestrar var Beles, Schytts, Thor-Erics, Hobsons, Christers, Zam Hultins, Kent Hallbergs, Curt Haagers, Svennes, Streaplers, Bengt-Hennings, Allan Karlsbergs, Jonny Öhrbergs, Magnus kvintett, Ingmar Nordströms, Lasse Stefans plus många andra.

1996 gjorde discon sin entré. Då var det premiär för discodans som var ungdomarnas senaste dansmode. Det blev bra fart från början. Kula var en populär discjockey. Andra populära var Joppe, Surf Side, Ulf Elfing, Annika Jankell med flera.Discodanserna höll på i tolv år innan dom ebbade ut.

Under åren har ca 150 olika orkestrar spelat upp till dans och 120 artistgrupper framträtt.

streaplerspress15

Och nu den 23 maj sparar Malmabuggarna liv i parken igen. Då arrangerar man Pingstdansen med dans till Streaplers mellan kl.21.00-01.00 Det är 50 år sedan Streaplers var där första gången och spelade. Det kommer bli en riktig nostalgikväll.

Källa: Tore Enström


Publicerad:

Svanlundz orkester från Tyringe

13 apr

svanlundz

Får jag lov att presentera ett dansband som inte tidigare förkommit på bloggen. Det är Svanlundz orkester med Tyringe som utgångsort.

Bandet spelar traditionell dansbandsmusik. Bandet består av Anders Svanlund på keyboard och sång, Marie Svanlund på sång och rytminstrument samt Björn Olsson som sjunger och spelar gitarr. Flera av bandets musiker har lång erfarenhet av dansbandslivet.

Anders har till exempel under flera år varit medlem i Gert-Johnnys orkester som sedermera blev Freddys orkester. Det blev turnéer i hela södra Sverige och även utomlands på Kanarieöarna.

Nu är speladet på en lagom ni nivå bvad gäller antal spelningar. Bandet övar en gång i veckan ungefär. Man bokar in spelningar lite då och då. Man har riktat in sig på att spela på privata fester, bröllop och inom handikappomsorgen. Men en och annan offentlig dans blir det också.

Spana in Svanlundz på facebook!


Publicerad: 2015-04-13 23:36:17

Bröderna Lindqvist med samlings-cd

13 apr

brlindqvist5

Nu har det släppts en cd med ett par riktiga legender. Vi pratar om en samling med Sveriges mest populära dragspel- och gammeldansorkester genom tiderna – Bröderna Lindqvist. Plattan innehåller inte mindre än 25 låtar som du känner igen från Nygammalt och från deras guld och platinasäljande album. Så är du en stor fantast av dragspel- och gammeldans så har ni här en samling att kolla upp. Detta är en riktigt fin och arbetad samling. Bookletten innehåller lite unika bilder från deras karriär och låtarna är remastrade.


Publicerad:

Blåsippor ute i backarna står

13 apr

blasippor15

Nu är det väl ändå vår på riktigt när blåsipporna kommit fram. Hittade ett helt hav av dem i lördags så jag passade på att föreviga några på bild. Det är verkligen skönt med ljusare tider och varmare väder. Så med denna bilden passar jag på att önska er en skön vecka.


Publicerad:

Janders har mycket på gång

12 apr
Janders 2015 Foto/Copyright: Markus Redman
Janders 2015 Foto/Copyright: Markus Redman

Dansbandet Janders från Umeå satsar rejält. Nu har man sedan en tid inlett ett samarbete med Rent Nöje i Karlstad när det gäller spelningar söder över. Bandet har tidigare ”bara” spelat norr över. Men nu gör man en satsning söder över. I tisdags den 7/4 for man söder över för att spela upp på den populära tisdagsdansen på Focus Skara. Spelningen kan sammanfattas med ett ord. Succé!!! Nåde arrangör och orkestern var nöjda.

Och med en så proffsig bokare som Thomas Isaksson på Rent Nöje ordnar man så klart få sammanhängde turnéer. Den 22 maj spelar bandet i Norge/Grorud på Dagfinns Dancing. Dagen efter dom turnébussen mot Värmland spelar om upp till dans i Skoga Bygdegård.

19-20 juni tar dom ännu en tur söder över när dom spelar upp hos ”Flacken” på Sjötofta Fritid. Utöver dessa spelningar gör dom så klart spelningar i Norrland precis som förut.


Publicerad: 2015-04-12 22:52:11

Helgens loppisfynd

12 apr

loppis1504schlager
I lördags var jag på loppis hos Pingstkyrkan i Kristinehamn. Dagens fynd blev en del schlagervinyl till samlingen. Alltid lika kul när man kan fynda och dryga ut samlingen lite. Kul med lite klassisk melodifestival också.

Jag kan rekommendera ett besök på Doktor Enwalls Väg 15 i Kristinehamn där lopisen finns. Dom har öppet tisdagar mellan 14.00 – 17.00 samt lördag mellan 09.00 – 12.00 Des enare gångerna jag varit där har det funits en hel del dansbandsmusik samt annan trevlig musik.


Publicerad:

Coola jeans från Christian Audigier

12 apr

christainaaudigier

Är inte detta ett konstverk så säg! Christian Audigier är märket som ligger på allas stilmedvetnas läppar. Man blandar de flesta stilar. En sväng hiphop, lite dressat, härlig rock’n roll, blandat med en massa attityd. Christian Audigier är märket för den som kräver det lilla extra. På Christian Audigier t-shirts, jackor och jeans hittar man glänsande foil, flockade tigrar och platinumstrassade dödskallar. Christian Audigier är även mannen bakom tattoomärket Ed Hardy. Och kan ni tänka er att lilla jag äger ett jeans av Christian. Visst är dom fräcka :)


Publicerad:

Claes Lövgren cd-aktuell tillsammans med sambon Åsa

12 apr

asaclaescd15

Nu är Claes Lövgren cd aktuell. Men denna gången är det inte med sitt dansband. Denna gången är det tillsammans med sin förtjusande Åsa Sjöberg som han släpper en cd. ”Härlig är jorden” är titeln på skivan som innehåller andliga låtar och fina visor. Skivan kommer släppas på Atenzia Records.

Det finns en sångskatt som inte får glömmas bort. Med vackra texter och melodier som berör. Blott en dag, O store Gud, Härlig är jorden är några av dessa sånger som du säkert så väl känner till.

Claes Lövgren och hans sambo Åsa Sjöberg sjunger ofta i olika kyrkor. En av deras favoritkyrkor är Börrums kyrka i S:t Anna skärgård, i Östergötland. Där ”flyttade” de in under några dagar för att spela in den här CD:n. Åsa och Claes hoppas att du ska känna hopp, kärlek och tro när du lyssnar. Tro på att jorden faktiskt är en härlig plats att leva på, trots allt mörkt som sker. Kärlek till din medmänniska, oavsett nationalitet eller kön. Hopp om en ljusare värld där våra barn kan växa upp i trygghet.

Källa: Ginza.se


Publicerad:

För en vecka sedan i Storfors

12 apr

När jag var i Storfors förra helgen så passade jag på att bli lite plåtad vid ett fint övergivet hus. Så här blev två av bilderna.

mestorfors150406-01

mestorfors150406-02


Publicerad:

Bengans loppis i Kristinehamn

11 apr

bengans15-1
I helgen besökte jag en ny loppis för mig. Den har funnits där ett tag men jag har aldrig tagit mig för att titta in där. Men nu gjorde jag slag i saken. Bengans Loppis och Antikt heter den och har sin bas vid Hacklehemsplan i Kristinehamn. Här kan du finna din nya inredningsdetalj för ditt hem eller kanske något som bringar dig mot härliga gamla minnen. enligt deras hemsida är Bengan´s Loppis och Antikt en upplevelse inom secondhand och loppmarknad utöver det vanliga. Och jag kan hålla med lite grann. Där fanns mycket fina saker. Inte en massa krimskrams som finns på en del andra loppisar.

Som ni ser nedan blev det en del billiga fynd. Lite udda dansbandskasetter, lite skivor och ett par coola jeans.

Hittade bland annat en live cd med Simons som är inspelad på Mälarsalen i Stockholm 1994. Det roliga med den skivan är den spelades in och såldes samma kväll. Dom gjorde ljudupptagningen tidigt på kvällen och åkte sedan i väg och pressade skivorna så att dansbandspubliken hade något att köpa med sig hem.

Sen fann jag några trevliga dansbandskasetter. Bland annat en med Danzells orkester från Storfors. Så nu går denna kassetten varm på stereon här hemma. Underbart.

bengans15-2


Publicerad: 2015-04-11 22:18:55

Peter Danielsson med ny cd innehållandes andliga låtar

10 apr

pdanielssoncd15

Peter har sedan många år varit frontfigur i Schytts orkester, med såväl skivinspelningar, radio- och tv-framträdande. Under dessa år hade Schytts bland annat 8 låtar på Svensktoppen. Fem av dem med Peter som kompositör. Han har även mottagit priset som ”Årets sångare” vid Guldklaveutdelningen i Malung.

Under åren 2004-2006 lämnade han Schytts för att utveckla andra sidor i sitt musicerande. Men han fortsatte att skriva musik till dansband. Vikingarna, Wizex, Black Jack, Flamingokvintetten och Kindbergs är några av de band som spelat in hans låtar.

Albumet ”Barnatro” känns som ett naturligt steg för honom. Det var nämligen inom frikyrkan sångkarriären började en gång i tiden.

Källa: Ginza.se


Publicerad: 2015-04-10 13:47:36

Bröderna Lindqvist med samlings-cd 25 låtar

10 apr

brlindqvist5

Bröderna Lindqvist är utan konkurrens Sveriges populäraste dragspel- och gammeldans-orkester. Lindqvistarna som de också kallades skapade sin popularitet genom att vara med i de omåttligt populära programmet Nygammalt under många år och fick där sin stora publik. De spelade in ett 20-tal grammofonskivor och flera av skivorna blev kommersiella succéer och med ett gäng guld- och platinaskivor som bevis på detta. Gruppen har dessutom en omfattande skivförsäljning i Norge, bland annat två guldskivor. På den nya samlingen ”25 låtar” är några av Lindqvistarnas största hits samlade. Givetvis Wiggen som är deras evergreen nummer ett men även mängder med andra hits som de framförde i Nygammalt men även låtar som var med på deras storsäljande album.

Bröderna Lindqvist har också det inofficiella rekordet i antalet spelningar under ett år i Sverige. En bra bit över 400 spelningar på ett år hann de tydligen med under ett av de mest hektiska åren. CD-skivans booklet innehåller en del unika bilder från turnéer och låtarna har remastrats. Dessutom medverkar Walter Eriksson och Pepparn på ett antal spår.

Källa: Ginza.se


Publicerad:

Lasse Ingerstad i speltagen igen

10 apr

erikarnolds15

Lasse Ingerstad som senaste spelade i Hedins orkester är åter i speltagen. Han vikarierade fr några veckor sedan som gitarrist i Claes Lövgrens orkester vid en spelning i Örebro. Jag tog mig ett litet snack med Lasse. Han berättar att sedan januari är han medlem i dansbandet Erik-Arnolds som har Hässleholm som utgångsort. Bandet spelar mestadels på trivsel och pro-danser. Dom spelar mestadels i Skåne, Blekingen och en södra Småland och Halland.

Se en del av bandets spelningar på danslogens.se


Publicerad:

Nya Deléns presenterar sig

10 apr

delens1504

Så här ser ”nya” Deléns ut med nya medlemmen Casper som tagit över gitarrspelandet. I och med detta har bandet även fräschat till sin hemsida. Så kika gärna in på ett besök på www.delens.se för en titt.

Nya gitarristen är alltså Casper Bjerkehagen. Han är 20 år, bor i Malmö och jobbar på en särskola för utvecklingsstörda. Som gitarrist har han erfarenheter ifrån blues-rock hållet. Så detta med att likra dansband ser han som en väldigt rolig utmaning!

Källa: Delens.se Foto:Pressbild


Publicerad:

Vårmarknad i Kristinehamn

9 apr

I osndags var det Vårmarknad i Kristinehamns centrum. Kanllar från när och fjärran var på plats för att sälja allehanda ting. Det började som en mycket kylig tillställning men det blev lite bättre väder när solen tittade fram. Själv gjorde jag en del nyttiga inköp som jag är nöjd med.

varmarknadk1506
Från Falkbygdens ost köpte jag så klart en ost. Vad annars? Kul med lite ost som har lite smak.

varmarknadk1502
Mor Carin var på plats. Eller Johan Larsson var på plats och sålde ostkaka och kalvdans. Jag köpte en av varje. Är allergisk mot ostkakak då den innehåller mandel. Men kalvdans går bra. Dwt är ju såååå gott med sylt till. Mums!!!
Vidare så köpte jag en keps, ett otroligt snyggt bälte samt lite billig packtejp. Kan alltid vara bra att ha.
Nedan följe lite fler bilder från marknaden.

varmarknadk1501

varmarknadk1508

varmarknadk1507

varmarknadk1505

varmarknadk1504

varmarknadk1503


Publicerad: 2015-04-09 22:56:46

The mule skinner band kommer till Karlstad

9 apr

muleskinner

På fredag är det dags för riktiga veteraner att besöka Scalateatern i Karlstad. The mule skinner band är deras namn.

Vad vore väl livet utan våra gamla musikhjältar – artister och musiker som gett oss dessa oförglömliga minnen. Här är ännu ett i raden där medlemmarna efter många år på egna resor samlas och ger oss en tillbakablick. Nu är dessa fyra legendarer – Gert Lengstrand, Bjarne Lundqvist, Göran & Håkan Liljeblad återförenade i nya bandet ”The Mule Skinner Band”.

Bandnamnet är taget från en av deras legendariska låtar, Mule Skinner Blues. Kapellmästare i bandet är ingen mindre än Jörgen Flach. Nu är dom ute på konserter på teatrar och konserthus med sin nostalgiföreställning – Diggity Doggety.
Gemensamt har de självklart en massa år tillsammans i bl.a. ett av Sveriges absolut största band. nämligen Streaplers.

I föreställningen minns vi låtar som Rockin ́Robin, Mule Skinner Blues, Jambalaya, Vad Har Du Under Blusen Rut, Linda Marie, Bara Femton År, Min Gula Flygmaskin, Three Steps To Heaven, Happy Piano, en massa Elvislåtar och självklart Diggity Doggety

Turnénplan för showen:
2015-04-10 Scalateatern – Karlstad
2015-04-11 Kulturum – Partille
2015-07-16 Timmerhusen i Ed – EdBiljetter säljes på plats
2015-10-07 Teatern – Kristianstad
2015-10-08 Stenhammarsalen – Göteborg
2015-10-09 Teatern – Jönköping
2015-11-07 Hebeteatern – Trollhättan
2015-11-14 Teatern – Ystad
2015-11-15 Kulturhuset Pigalle – Nässjö
2016-01-08 Teatern – Varberg
2016-01-16 Mimers Hus – Kungälv
2016-01-22 Östrabo Teater – Uddevalla
2016-01-30 Konserthuset – Vara


Publicerad:

Nostalgidans när Skoga Bygdegård fyller 60 år

9 apr

nostalgi-skoga15

1955 började danserna i Skoga Bygdegård. Det innebär att man i år firar 60-års jubileum! Detta kommer man att uppmärksamma under 2015. Boka redan nu in den 11 April, då blir det en helkväll fylld med nostalgi. Orkestrarna som spelar är DANSLAGET som unikt återuppstår för en kväll. Dom kommer spela nonstop med Nils-Birgers. Danstiden är 20.00 – 01.00


Publicerad:

Rytterströms från Eskilstuna

8 apr

rytterstroms

Så här ser dom ut. Rytterströms orkester. Det kom ett mail till bloggen med en förfrågan om Hans Rytterströms orkester existerade. Och svaret är Ja. Orkestern existerar.

Numera heter dom bara Rytterströms. Bandet är en anrik Eskilstuna orkester. Bandet gjorde en nystart hösten 2012 som trio
men utökades sedan till en kvartett.

Bandet har satt ihop sin repertoar med tanke på att musiken ska vara dansant. Man har blandat bugg och foxtrot med en del gammalt.
Publiken är ganska blandad måhända med en övervikt på våra jämnåriga, alltså ungdomar födda på 40- och 50-talet.

Bandet består av följande medlemmar:
Bengt Andersson – Klaviatur
Christer Sundvall – Trummor, Sång
Hans Rytterström – Gitarr, Sång
Stefan Ahlin – Bas, Sång


Publicerad: 2015-04-08 08:33:11

Tommys firar 35 år med jubileumskonsert

8 apr
Tommys firar 35 år med jubileumskonsert
Tommys firar 35 år med jubileumskonsert

Det är nog ingen som inte vet vilka Tommys orkester är. Detta finlandssvenska dansband från Vasa, bildat 1980. Hans Martin var sångare där från bildandet och fram till år 2000. Under 1980-talet spelade bandet mest i Österbotten, samt svensktalande delar av södra Finland. I Sverige slog man igenom 1991 med låten ”Vår dotter”. Nu firar man 35 år med jubileumskonsert på Kimito Villa Lande den 1/5 och dagen efter Borgå Kulturhuset Grand.


Publicerad:

Ekebo i Munka-Ljungby 50 år

8 apr

ekebo50

Ekebo i Munka-Ljungby fira 50 år som danspalats. Det kommer man fira med ett unikt evenemang. Det kommer bli mingel, trerätters meny underhållning och berättelser av Flamingo kvintetten och Sten & Stanley. Värd och konferencier är ingen mindre än Ulf Elving.
Jubileumsmiddagen är på Gillet med ingång via Storstugan där kvällen också avslutas med nonstop dans till Flamingkvintetten och Sten & Stanley mellan 21.30-01.30

Vill man försäkra sig om en plats till Jubileumsmiddagen eller om man bara önska vara med på dansen efteråt så måste detta bokas genom Tickster Biljettservice.

Frågor och Funderingar om detta evenemang: 0706-262313


Publicerad: